Skip to content

Algemene voorwaarden

1. Toepassingsgebied 

Deze algemene voorwaarden (hierna: Voorwaarden) zijn van toepassing op elke commerciële transactie tussen de bv BrainMatters (BE0794.740.301), handel voerend onder de naam Bravura Pro (hierna: Bravura Pro) en een natuurlijke of rechtspersoon (hierna: Klant).

Deze voorwaarden zijn essentieel voor Bravura Pro en primeren op alle andere algemene voorwaarden, ook op die van de Klant. Er kan enkel van deze voorwaarden afgeweken worden bij uitdrukkelijk schrijven en na wederzijds akkoord tussen Bravura Pro en de Klant.

Deze voorwaarden regelen de aspecten van de rechtsverhouding tussen partijen die niet uitdrukkelijk in de offerte of het bestek of een afzonderlijke overeenkomst opgenomen zijn.

Bravura Pro behoudt zich het recht voor om de algemene voorwaarden te wijzigen. De Klant kan op ieder moment en op eenvoudig verzoek een exemplaar van de op dat ogenblik geldende algemene voorwaarden aan Bravura Pro vragen, die deze onverwijld aan de Klant overmaakt. Indien voor de Klant een wijziging redelijkerwijs niet aanvaardbaar is, kan hij de overeenkomst met Bravura Pro beëindigen zonder bijkomende kosten en met een verrekening van de stand van de werkzaamheden tot op die dag, voor zover hij dit per aangetekend schrijven doet en uiterlijk de laatste dag van de maand die volgt op de inwerkingtreding van de wijziging van de algemene voorwaarden.

2. Aanvaarding van de voorwaarden.
De Klant erkent dat Bravura Pro deze algemene voorwaarden voorafgaand aan de ondertekening van de offerte of de overeenkomst tussen partijen aan de Klant heeft overgemaakt. De Klant bevestigt dat hij zich voldoende heeft kunnen vergewissen van de overgemaakte algemene voorwaarden en dat ze beschikbaar, leesbaar en begrijpbaar zijn. De Klant bevestigt dan ook dat hij de algemene voorwaarden kent, begrijpt en aanvaardt.

Elk beding is door de partijen gewild en doet geen (kennelijk) onevenwicht ontstaan tussen de rechten en plichten van de partijen.

3. Bestekken en prijsoffertes.

 Door de ondertekening van het bestek of de offerte verbindt de Klant zich tot de aankoop van de daarin vermelde goederen en/of diensten.

De bestekken en prijsoffertes zijn slechts bindend voor Bravura Pro na haar schriftelijke bevestiging of na het versturen van de factuur.

Werkzaamheden die niet opgenomen zijn in de prijsofferte worden in regie aangerekend, namelijk tegen een uurloon van 115 EUR (excl. BTW). Voor verplaatsingskosten rekent Bravura Pro de volgende vergoeding aan: een uurloon van 90 EUR (excl. BTW) en 0,30 EUR/km aan kosten.

De veiligheidsmaatregelen die externe partijen zouden opleggen en die door Bravura Pro niet uitdrukkelijk vermeld worden in de offerte, maken geen deel uit van de offerte en de prijs. Zij worden afzonderlijk aangerekend. Hetzelfde geldt voor de kostprijs van maatregelen die noodzakelijk zijn in het kader van de energieprestatieregelgeving.

4. Prijsaanpassingen en indexeringen

 De prijsoffertes die zijn opgesteld door Bravura Pro zijn steeds gebaseerd op de op dat moment geldende voorwaarden van lonen, grondstoffen, materialen en diensten. Als er zich dienaangaande tijdens de duurtijd van de offerte of tijdens de uitvoering van de werkzaamheden wijzigingen zouden voordoen, waardoor de prijs stijgt in vergelijking met de afgesproken prijs, behoudt Bravura Pro zich uitdrukkelijk het recht voor om haar prijzen en tarieven met onmiddellijke ingang op evenredige wijze aan te passen aan deze gewijzigde waarden, zelfs in het geval waarbij partijen tegen een vaste prijs zouden werken. De prijsaanpassing moet in dat geval steunen op een prijsaanpassing van één of meer elementen van de productie- of logistieke keten van Bravura Pro of op een prijsaanpassing van de voor de diensten, goederen of producten benodigde (grond-)stoffen. Bravura Pro moet hierbij de voorgenoemde wijziging van de prijzen bewijzen. Bravura Pro meldt haar voornemen om de prijsherziening toe te passen uiterlijk één maand voorafgaand aan de inwerkingtreding ervan via e-mail aan de Klant. Deze prijsherziening kan maximaal op 80% van de oorspronkelijk overeengekomen prijs worden toegepast.

Deze clausule tot prijsherziening is wederkerig en geldt zowel ten aanzien van Bravura Pro als de Klant en ten aanzien van prijsstijgingen en prijsdalingen.

Bravura Pro mag daarnaast de tarieven voor de uurlonen indexeren. Deze indexering gebeurt volgens de gezondsheidsindex en kan op elk moment, voor zover ze uiterlijk één maand voorafgaand aan de inwerkingtreding ervan per e-mail meegedeeld wordt aan de Klant. Als basisindex wordt de index genomen die gold ten tijde van de contractsluiting. Een indexering kan op 100% van de oorspronkelijk overeengekomen prijs voor de uurlonen worden toegepast.

Bij gebrek aan akkoord tussen partijen over de toepassing van deze prijsaanpassings- en indexeringsclausule heeft elke partij het recht om de overeenkomst te beëindigen. In dat geval moet de Klant de reeds gemaakte kosten van Bravura Pro vergoeden en mag Bravura Pro een verrekening maken van de kosten op basis van de stand van de werkzaamheden op dat moment.

Ingeval de Klant onduidelijke plannen, schetsen, tekeningen of modellen of ondeugdelijke informatiedragers of databestanden aan Bravura Pro bezorgt, waardoor de werkzaamheden van Bravura Pro aanzienlijk verzwaard worden of waardoor bij de totstandkoming van de overeenkomst onvoorziene bijkomende werkzaamheden nodig zijn in vergelijking met wat redelijkerwijze verwacht mocht worden voor de uitvoering van de werkzaamheden, dan heeft Bravura Pro het recht om haar prijzen aan te passen en de bijkomende werkzaamheden aan te rekenen in regie volgens de tarieven die vermeld staan in artikel 3 van deze algemene voorwaarden.

Eventuele onvoorziene kosten die het gevolg zijn van de maatregelen die van kracht zijn ter bestrijding van het covid19-virus of enige andere pandemie of gezondheidscrisis vormen een risico ten laste van de Klant. De Klant ontvangt hierover vanwege Bravura Pro een voldoende motivering m.b.t. de noodzaak en de grootteorde van deze kosten.

5. De leveringstermijn.

 De termijn waarbinnen Bravura Pro goederen of diensten zal leveren, wordt bij wijze van inlichting verstrekt en bindt Bravura Pro niet. Mogelijke vertraging in de dienstverlening geeft de Klant geen recht op schadevergoeding lastens Bravura Pro, noch op ontbinding van de overeenkomst lastens Bravura Pro. Als de Klant van de uitvoerings- of leveringstermijn een resultaatsverbintenis wil maken in hoofde van Bravura Pro, dan moeten partijen daartoe voorafgaand aan de start van de samenwerking een schriftelijk akkoord hebben daarover, dat door beide partijen ondertekend is.

Bravura Pro verbindt zich ertoe om binnen een redelijke termijn te leveren, zulks afhankelijk van de specifieke eisen en medewerking van de Klant en van de concrete (al dan niet externe) omstandigheden.

6. De prijs.

 De prijs die door Bravura Pro wordt vermeld, omvat de prijs voor de dienstverlening, goederen en de eventuele transportkosten, exclusief de verschuldigde BTW. Bravura Pro kan zowel op forfaitaire basis als op basis van uurtarief werken.

Andere onkosten, zoals bijvoorbeeld (maar niet limitatief) verplaatsingskosten of kosten die verbonden aan onbetaalde wissels of cheques en andere inningskosten worden afzonderlijk en in detail aan de Klant aangerekend.

De facturatie van Bravura Pro gebeurt op elektronische wijze, tenzij als de Klant daar uitdrukkelijk van wil afwijken. In dat geval moet de Klant dit voorafgaand aan de samenwerking schriftelijk melden aan Bravura Pro.

7. De betaling.

 De prijs is als volgt opeisbaar en wordt op die manier door de Klant betaald aan Bravura Pro, behoudens specifieke afwijking daarvan in bijzondere contractuele voorwaarden tussen de Klant en Bravura Pro:

De helft van de prijs is opeisbaar bij de totstandkoming van de overeenkomst. Het saldo van de prijs is opeisbaar bij de beëindiging van de uitvoering van de overeenkomst.

De prijs is zowel contant betaalbaar op de maatschappelijke zetel van Bravura Pro als via een overschrijving op de bankrekening van Bravura Pro, zoals vermeld op de factuur.

Ingeval de Klant niet volgens de hoger beschreven modaliteiten overgaat tot betaling van de vergoeding, behoudt Bravura Pro zich het recht voor om haar verdere activiteiten te staken tot wanneer de vergoeding betaald is, vermeerderd met het contractueel bepaalde schadebeding en de verschuldigde interesten.

8. Laattijdige of niet-betaling.

 Ingeval van laattijdige of niet-betaling wordt de prijs van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd met een interest van 8% per jaar vanaf de datum van facturatie, vermeerderd met een schadebeding ten bedrage van 8% van het onbetaalde bedrag, steeds met een minimum van 150 EUR.

Als de klant een consument is, dan is het boek “Schulden van de consument” uit het WER van toepassing. Dit impliceert het volgende:

  • Bij de vaststelling van de niet-betaling op de vervaldag van de schuld wordt aan de consument een ingebrekestelling gestuurd, die als eerste herinnering geldt. Voor deze eerste herinnering worden geen kosten aangetekend bij de niet-betaling van één vervaldatum.
  • Na deze eerste herinnering loopt een termijn van 14 (veertien) kalenderdagen. Als de herinnering per aangetekende brief verstuurd wordt, gaat de termijn in op de derde werkdag na de verzending van de herinnering aan de consument. Als de herinnering elektronisch verstuurd wordt, gaat de termijn in op de kalenderdag die volgt op de dag waarop de herinnering via elektronische weg werd verzonden.
  • Voor de kosten van bijkomende herinneringen mag maximaal 7,50 EUR aangerekend worden aan de consument, vermeerderd met de op dat ogenblik geldende portokosten.
  • De door de consument verschuldigde verwijlrente stemt overeen met de wettelijke interestvoet zoals bepaald in de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de betalingsachterstand bij handelstransacties.
  • Het door de consument verschuldigde schadebeding wordt tussen de partijen als volgt bepaald:
  1. Voor schulden onder de 150,00 EUR: een forfait van 20,00 EUR
  2. Voor schulden tussen 150,01 EUR en 500,00 EUR: een forfait van 30,00 EUR, vermeerderd met 10% van het bedrag boven 150,00 EUR.
  3. Voor schulden boven de 500,01 EUR: een forfait van 65,00 EUR, vermeerderd met 5% van het bedrag boven 500,00 EUR, met een maximum van 2.000 EUR.

Bravura Pro behoudt haar het recht voor om haar werkelijk geleden schade aan te tonen en een volledige vergoeding daarvoor te vorderen. Ten laste van de Klant komen dan ook alle (buiten-)gerechtelijke kosten van welke aard dan ook, die Bravura Pro als gevolg van de niet-nakoming van de betalingsverbintenis van de Klant heeft moeten maken.

Elke vertraging bij de betaling van de bedragen verschuldigd aan Bravura Pro, geeft haar daarenboven het recht om, zonder nadere motivering, haar prestaties geheel of gedeeltelijk op te schorten tot aan ontvangst van de betaling of te beëindigen. Dit alles gebeurt op basis van een eenvoudig schrijven aan de Klant, verzonden per gewone post of e-mail. Bravura Pro neemt in dat geval geen enkele aansprakelijkheid op voor een eventueel nadeel dat de Klant door de opschorting of beëindiging van prestaties zou komen te ondervinden en de Klant zal ter zake geen vordering op Bravura Pro hebben.

In het kader van de consumentenwetgeving heeft deze clausule wederkerige toepassing: ze geldt zowel ten aanzien van Bravura Pro als ten aanzien van de Klant.

9. De factuur.

 De Klant moet elke protest van een factuur formuleren via een aangetekend schrijven, dat gericht is aan Bravura Pro, binnen de 7 (zeven) kalenderdagen na de ontvangst van de factuur. De Klant moet het protest uitgebreid schriftelijk motiveren. Een commerciële geste brengt geen enkele erkentenis met zich mee.Gebrek aan protest binnen de eerder genoemde termijn zal onherroepelijk beschouwd worden als de aanvaarding van de daarmee overeenstemmende prestaties en de aanrekening daarvan.

Eerder onvoorwaardelijk betaalde facturen kunnen niet opnieuw in twijfel getrokken of geprotesteerd worden.

Het verzoek om aan een derde te factureren moet bij de prijsaanvraag of de orderbevestiging uitdrukkelijk en schriftelijk vermeld worden. Elke Klant die een bestelling plaatst met het verzoek om deze aan een derde partij te factureren, is en blijft zelf en persoonlijk verantwoordelijk voor de betaling van deze factuur, zelfs indien Bravura Pro zich met deze wijze van facturatie akkoord verklaard heeft, behalve in de gevallen waarin de derde partij de bestelbon mee heeft ondertekend.

10. Aanvaarding van de geleverde goederen en diensten.

De Klant wordt geacht de geleverde goederen en diensten te aanvaarden, tenzij ingeval van een klacht die geformuleerd is per aangetekend schrijven, gericht aan Bravura Pro, binnen de 7 (zeven) kalenderdagen vanaf de levering van het goed of de dienst aan de Klant. De Klant moet de klacht uitgebreid schriftelijk motiveren.

11. Annulering van de opdracht of bestelling.

 Ingeval de Klant de bestelling eenzijdig wenst te annuleren, moet hij dit doen via een aangetekend schrijven, dat gericht is aan Bravura Pro.

Ingeval van eenzijdige annulering van de bestelling door de Klant na goedkeuring van de offerte maar voor de aanvang van de dienstverlening, is de Klant een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd aan Bravura Pro van 20% van de waarde van de opdracht of bestelling, steeds met een minimum van 250 EUR.

Ingeval van eenzijdige annulering van de bestelling door de Klant na goedkeuring van de offerte en na de aanvang van de dienstverlening, is de Klant een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd aan Bravura Pro van 20% van de waarde van de opdracht of bestelling, steeds met een minimum van 250 EUR, vermeerderd met de reeds gemaakte kosten en na verrekening van de kosten op basis van de stand van de werkzaamheden op dat moment.

Bravura Pro behoudt evenwel ten allen tijde haar recht voor om haar werkelijk geleden schade aan te tonen en een volledige vergoeding daarvoor te vorderen.

In het kader van de consumentenwetgeving heeft deze clausule wederkerige toepassing: ze geldt zowel ten aanzien van Bravura Pro als ten aanzien van de Klant.

12. Wijziging of annulering van een afspraak ter plaatse.

 De wijziging of annulering van een afspraak ter plaatse moet minstens 24 uur voor de afspraak per e-mail gemeld worden aan Bravura Pro. Bij gebreke daaraan is Bravura Pro gerechtigd om een schadevergoeding van 125 EUR (excl. BTW) aan te rekenen.

13. Goede uitvoering van de diensten.

 Om Bravura Pro toe te laten haar dienstverlening op tijd en naar behoren uit te voeren, wordt van de Klant verwacht dat hij alle gevraagde elementen op tijd en volledig aanlevert aan Bravura Pro. Ingeval Bravura Pro afhankelijk is van de aanlevering van materiaal door de Klant, zoals bijvoorbeeld (maar niet limitatief) informatie of plannen, komt de Klant deze verplichting na binnen de 20 (twintig) werkdagen na het verzoek van Bravura Pro daartoe, tenzij als de partijen daarover andere afspraken maakten.

Ingeval Bravura Pro vaststelt dat aan bovenstaande vereisten niet voldaan is, geeft dit haar het recht om haar werkzaamheden op te schorten, zonder daarvoor aansprakelijk te zijn of zonder dat de Klant recht heeft op een schadevergoeding vanwege Bravura Pro.

Bravura Pro kan in dat geval een vergoeding vorderen van de Klant omwille van elke dag verlies, waarbij de berekening van die vergoeding gebeurt volgens de prijzen zoals die bepaald zijn in artikel 3 van deze algemene voorwaarden, telkens met een minimum van 20% van de overeengekomen prijs.

14. Aansprakelijkheid 

Bravura Pro neemt bij de uitvoering van haar werkzaamheden een inspanningsverbintenis op zich.

Bravura Pro is niet aansprakelijk voor fouten of problemen die te wijten zijn het abnormaal, slecht of verkeerd gebruik van de geleverde goederen of diensten door de Klant, noch voor de (in)directe schade die daaruit voortvloeit.

Bravura Pro is niet aansprakelijk voor fouten of problemen die te wijten zijn aan het werk of de aanpassingen aan de geleverde goederen en diensten van een andere dienstverlener of van de Klant zelf, noch voor de (in)directe schade die daaruit voortvloeit.

Bravura Pro is niet aansprakelijk voor gevolgschade, met uitzondering van de schade die veroorzaakt is door haar eigen opzet of haar grove schuld of die van haar aangestelden of lasthebbers.

Bravura Pro is niet aansprakelijk voor het bekomen van (stedenbouwkundige) vergunningen of andere attesten die in hoofde van de Klant vereist zouden zijn om de diensten te mogen leveren of werkzaamheden te mogen uitvoeren.

Bravura Pro is niet aansprakelijk voor de vorderingen tot burenhinder die ten aanzien van de Klant gesteld zouden worden.

Onder geen beding treedt Bravura Pro op als architect of oefent zij dit soort werkzaamheden uit.

Het is Bravura Pro toegelaten om naar eigen goeddunken, voor de uitvoering van haar opdracht, een beroep te doen op interne vaste of losse medewerkers of niet tot de onderneming van Bravura Pro behorende derden. Iedere aansprakelijkheid in hoofde van Bravura Pro voor tekortkoming van deze derden is evenwel uitgesloten. In geen geval is een hoofdelijke aansprakelijkheid van Bravura Pro samen met de betrokken derde mogelijk.

De aansprakelijkheid van Bravura Pro beperkt zich in elk van de bovenstaande en in alle andere gevallen tot de bewezen en werkelijk geleden schade door de Klant, die voortvloeit uit de tussen partijen gesloten overeenkomst. Een eventuele schadevergoeding zal in geen geval het totaalbedrag van de reeds door Bravura Pro gefactureerde goederen of diensten overtreffen.

15. Beëindiging van de overeenkomst.

Partijen kunnen de overeenkomst ten allen tijde beëindigen in onderling overleg.

Bravura Pro kan de overeenkomst eenzijdig beëindigen per aangetekend schrijven in geval van een laattijdige of niet-betaling.

Bravura Pro kan de overeenkomst eenzijdig beëindigen per aangetekend schrijven in geval van faillissement, kennelijk onvermogen of om het even welke significante wijziging aan de juridische of financiële toestand van de Klant.

Bravura Pro kan de overeenkomst eenzijdig beëindigen per aangetekend schrijven ingeval zij aantoont dat een verdere samenwerking met de Klant onmogelijk is, bijvoorbeeld (maar niet limitatief) omdat de contractuele afspraken of algemene voorwaarden niet worden nageleefd door de Klant, omdat de Klant in zee is gegaan met een rechtstreekse concurrent, etc.

Bravura Pro kan de overeenkomst eenzijdig beëindigen per aangetekend schrijven ingeval zij aantoont dat de Klant een contractuele wanprestatie heeft begaan, dewelke de Klant niet verholpen of rechtgezet heeft binnen de 7 (zeven) kalenderdagen na de datum van de aangetekende ingebrekestelling ter verhelping daarvan.

Bravura Pro kan de overeenkomst eenzijdig beëindigen per aangetekend schrijven ingeval zij kan aantonen dat een derde partij aan de door haar geleverde werken, goederen of diensten heeft gewerkt.

16. Intellectuele eigendom.

Alle bij de uitvoering van de opdracht van Bravura Pro tot stand gekomen werken worden vermoed in hun geheel en uitsluitend volgens de inzichten van Bravura Pro tot stand te zijn gekomen. Bravura Pro is bijgevolg de enige rechthebbende op elk auteursrecht en ander intellectuele eigendomsrecht dat ontstaat op alle bij de uitvoering van de opdracht van Bravura Pro gemaakte zaken en werken en op de afgeleverde eindproducten. De Klant verkrijgt slechts een gebruiksrecht, dat beperkt is tot de in de opdracht begrepen afgeleverde werkzaamheden. De Klant kan de intellectuele eigendomsrechten enkel bekomen van Bravura Pro nadat partijen daartoe een schriftelijke overeenkomst afgesloten hebben met elkaar.

 De Klant verbindt zich ertoe om de geleverde goederen en diensten slechts te gebruiken voor de doeleinden waarvoor zij verstrekt werden. Ingeval de Klant de geleverde goederen en diensten ruimer wil gebruiken dan overeengekomen was tussen partijen, moet dat ruimer gebruik schriftelijk en uitdrukkelijk worden overeengekomen in een bijkomende overeenkomst tussen partijen.

17. Overmacht 

Ingeval Bravura Pro of één van vaste of losse medewerkers de overeenkomst tijdelijk niet (volledig) kan uitvoeren ten gevolge van bijvoorbeeld (maar niet limitatief) overmacht, staking, lock-down, lock-out, brand, rellen, ziekte, quarantaine of om het even welk evenement waarover Bravura Pro geen controle heeft, geeft dit de Klant geen recht op schadevergoeding lastens Bravura Pro, noch op ontbinding van de overeenkomst lastens Bravura Pro.

Ingeval Bravura Pro of één van haar vaste of losse medewerkers de overeenkomst definitief niet (volledig) kan uitvoeren ten gevolge van bijvoorbeeld (maar niet limitatief) overmacht, staking, lock-down, lock-out, brand, rellen, ziekte, quarantaine of om het even welk evenement waarover Bravura Pro geen controle heeft, behoudt hij zich het recht voor om de overeenkomst met de Klant te beëindigen zonder daarvoor enige schadevergoeding aan de Klant verschuldigd te zijn.

Maatregelen die van kracht zijn ter bestrijding van het covid19-virus of enige andere pandemie of gezondheidscrisis en die een vertraging of onderbreking van de werkzaamheden van Bravura Pro tot gevolg hebben, zorgen ervoor dat de uitvoeringstermijn geschorst wordt voor de duur van de onderbreking, te vermeerderen met de tijd die nodig is om het project weer op te starten.

18. Imprevisie

Als er zich sinds de contractsluiting nieuwe omstandigheden zouden voordoen (zoals o.a., maar niet limitatief: extreme prijsstijgingen, schaarste in materiaal, …), waardoor de uitvoering van de overeenkomst onbillijk of onredelijk zou worden of ernstig zou worden verzwaard en waardoor de verdere uitvoering van de overeenkomst in onveranderde omstandigheden buitengewoon nadelig is voor één partij, dan verbinden partijen zich ertoe om een herziening van de toepasselijke voorwaarden te voorzien, rekening houdend met de nieuwe realiteit. Partijen zijn verplicht om deze omstandigheden en maatregelen zo spoedig mogelijk schriftelijk aan elkaar te melden. Partijen verbinden zich ertoe om te goeder trouw onderhandelingen te voeren en deze binnen een redelijke termijn te beëindigen.

Bij gebrek aan akkoord tussen partijen over de toepassing van deze clausule heeft elke partij het recht om de overeenkomst te beëindigen. In dat geval moet de Klant de reeds gemaakte kosten van Bravura Pro vergoeden en mag Bravura Pro een verrekening maken van de kosten op basis van de stand van de werkzaamheden op dat moment.

19. Formuleren van klachten.

De Klant moet elke klacht formuleren via een aangetekend schrijven, dat gericht is aan Bravura Pro, binnen de 7 (zeven) kalenderdagen vanaf de levering van het goed of de dienst aan de Klant. De Klant moet de klacht uitgebreid schriftelijk motiveren en voorzien van het nodige fotomateriaal ter staving van de klacht.

20. Privacy 

Bravura Pro verbindt zich ertoe om de persoonsgegevens van de Klant exclusief aan te wenden in het kader van de tussen hen gesloten overeenkomst. Bravura Pro behandelt de persoonsgegevens van de Klant met de grootste zorg en discretie en maakt ze in geen geval over aan een derde partij, behoudens schriftelijke toestemming van de Klant. Conform de Privacywet van 08/12/1992 en de toepasselijke GDPR-regelgeving heeft de Klant op elk moment recht op toegang, aanpassing, verbetering en verwijdering van zijn persoonsgegevens. De volledige privacyverklaring van Bravura Pro is terug te vinden via de website www.Bravura Pro.be

21. Geheimhoudingsplicht

Partijen verbinden zich ertoe om de commerciële en technische informatie en bedrijfsgeheimen die zij vernemen van elkaar tijdens en na de uitvoering van de overeenkomst geheim te houden en enkel te gebruiken voor de uitvoering van de overeenkomst.

22. Referentie

 Behoudens schriftelijke verbod vanwege de Klant verklaart de Klant zich ermee akkoord dat Bravura Pro de aan hem geleverde diensten mag opnemen in haar referentieportfolio.

23. Bevoegdheidsclausule 

Ingeval de Klant een professioneel / onderneming is: elk geschil met betrekking tot het bestaan, de interpretatie en de uitvoering van overeenkomst tussen Bravura Pro en de Klant en/of de rechtsverhoudingen, rechten en verplichtingen die daaruit voortvloeien zal worden beslecht door de Nederlandstalige rechtbanken van de zetel van Bravura Pro.

Ingeval de Klant een consument is: elk geschil met betrekking tot het bestaan, de interpretatie en de uitvoering van overeenkomst tussen Bravura Pro en de Klant en/of de rechtsverhoudingen, rechten en verplichtingen die daaruit voortvloeien zal worden beslecht door de rechtbank van de woonplaats van de Klant of van de plaats waar de verbintenissen zijn ontstaan of waar ze worden uitgevoerd, naar keuze van Bravura Pro.

24. Toepasselijk recht.

Het Belgisch recht is toepasselijk op het bestaan, de interpretatie en de uitvoering van de overeenkomst tussen Bravura Pro en de Klant, net zoals op de rechtsverhoudingen, rechten en verplichtingen die daaruit voortvloeien.